Bu memleketin yetiştirdiği değerlerden biri de Şeyh Kutbettin körüki olarak tanınan, Şeyh Qutbeddin el Bagasidir. Bu zatın ailesi bilinmeyen tarihlerden Gercüş’e bağlı Bagase köyünden Batman ve çevresine yerleşmiş. Hz. Hüseyin’in torunları, her ferdi mele veya bir başka deyişle ulema olan geniş ve hürmetli bir ailedir. Şeyh Qutbeddin 1916 yılında Körük köyünde doğmuş ve 1979 yılında Batman merkezde vefat etmiştir ve şu an Körük mezarlığında metfundur.
Şeyh Qutbeddin, Körüklü Mele İbrahim olarak bilinen bir alimin oğludur. O da Medine’de vefat eden Mele Osman’ın oğludur. Sülalesi sırası ile Şeyh Zade, Şeyh Mihemed, Şeyh Emer, Şeyh Halil ve Şeyh Muhammed Bubil Kas’tır. Şeyh Muhammed Bubil Kas halk arasında Bub olarak bilinir. Mezarı Bagase köyünde ziyarete açıktır.
Babası körük köyünde kalırdı. O zamanlar bu köy Elmedina’ya bağlıydı. Sular Elmedina’yı yıktıktan sonra, önce Beşiri ve 1957 Batman kaza olunca oraya bağlandı. Eğitimini önce babasından aldı. Okuması bitmeden askere alındı ve askerde iken babası öldü. Dönüşte Mele Hasan El Tılmizîn’den, oda ölünce Körük köyünün hemen yakınında Kıradağ’ın eteğinde bulunan Basork köyünde Şeyh Fahreddin Irnasi’den ders alarak icazet almış, Şeyh Qutbeddin Nexşebendi tarikatına aşık olmuş ve o tarikatı kendine yol olarak seçmiştir. Oda hocası Şeyh Fahreddin gibi Cizreli Şeyh Sayda’nın halifelerinden biriydi. Hocası ile beraber çokça irşat yapmışlar.
Şeyh Qutbeddin saygın biriydi. Güzel nazik bir telaffuzu ve tatlı bir konuşması mevcuttu. Akıllı bir kişiliğe sahipti. Önünü gören, hakkı hak bilen,tasavvuf ehli bir karaktere sahipti. O hayatını hep alim yetiştirmeye adamış, çokça Van ve Özalp taraflarına giderek oradaki “Mele HesenaJori” “Mele HesenaXwari” “Gulmihemed” köylerinde irşadde bulunmuştur.
Ailesi tümüyle ulemadır. O ailenin en küçüğü idi. Üç tane ağabeyi vardı. Biri Mele Muhammed Emin’dir. O, Barısıl köyünün Melesi, ikinci Mele Abdulkerim Tılmerc’in melesi, üçüncü Mele Bahattin Mozgelan köyünde imamlık yaparlardı. Kendisi de dedeleri ve babaları Mele İbrahim’in kaldığı köyde yani Körükte kalıyordu. Şeyh Qutbeddin ömrünün son senelerini Batman’da yaptırdığı, Şeyh Qutbeddin Camisi olarak bilinen, Yıldız Camii’nde imamlık ve müderrislik yaparak geçirmiştir. Kendisi de alim ve toprağın malı anlamına gelen ‘DiwançeyaXaki ‘ adında, konusu tamamen inanç ve ilahi olan Kürtçe yazılmış nazım şeklinde bir eseri mevcuttur. Şeyhin bir çok eseri daha vardır ama maalesef onlar bu güne kadar toparlanıp basılmamıştır.
Şeyh Qutbeddin yazdığı eserini adını Toprağın malı anlamına gelen “Xaki” ismini kullanmış, her kişinin ölüp toprağın malı olacağı anlamındadır, bu divanesinde çokça Meleyê Batê, Meleya Ciziri, Ehmedê Xani gibi kişilerin tesirinde kalmış.
Şeyh Qutbettin öldüğünde , Mele Fehreddin, Seyit Ömer, Seyit Ali, Seyit Abdullah adında dört tane oğlu vardı. Şeyhin iki tane de kızı vardı. Peşinde altı çocuk bırakmış ve hakkın rahmetine kavuşmuştur. Bildiğim kadarıyla şeyhin çocuklarından bugün için iki oğlu Seyit Ali ve Seyit Abdullah hayattadırlar.
HİCRET RUHUYLA ÖRTÜŞEN BİR MÜSLÜMANLIK… (2)
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.